04. februar 2025
Hvorfor “Støt din frisør for 0 kr.”?
Du kender sikkert selv til, at likes, kommentarer, anmeldelser og delinger kan have lige så stor værdi som betalte annoncer. (Hvis ikke større værdi) I en tid, hvor sociale medier er fyldt med reklamer, er mund-til-mund markedsføring stadig den stærkeste motivator for nye kunder. Derfor kan dine kunder hjælpe dig markant – uden at det koster dem en øre. Få dine kunder til at forstå, at de er dine allerbedste ambassadører. Når de deler dine opslag eller skriver en anmeldelse, skaber de troværdig omtale i deres eget netværk.
Vær tydelig over for dine kunder
Mange af dine kunder vil faktisk gerne hjælpe, men ved ikke altid hvordan. Derfor er det vigtigt, at du er tydelig og viser dem de forskellige måder, de kan støtte dig på:
- Like og kommentér dine opslag (f.eks. på Facebook og Instagram).
- Dele opslag eller “tagge” venner, der leder efter en ny frisør.
- Anbefale dig på Google, Facebook eller Trustpilot.
- Tjekke ind på dine sociale medier, mens de er i salonen, og dele før-/efterbilleder.
Når kunder først ser, hvor nemt det er, og hvor stor forskel det gør for salonen, bliver de ofte glade for at hjælpe – og mange synes faktisk også, det er sjovt at vise deres nye hår frem.
Sæt fokus på det personlige touch
Kunderne kommer jo hos dig, fordi du giver dem en god oplevelse og et flot resultat. Mind dem om, at deres personlige stemme er vigtigere end en standard-reklame. Ved at give en anmeldelse med egne ord og billeder, fortæller de deres venner og familie: “Jeg er blevet klippet et sted, jeg stoler på og er stolt af.” Et enkelt billede af deres nye hår med en kort tekst om, hvorfor de er glade – dét kan konvertere flere nye kunder end en dyr annonce, fordi det fremstår ægte og troværdigt.
Gør det nemt – brug grafik, tekster og vejledning
Jo mere du hjælper kunderne på vej, desto højere er sandsynligheden for, at de faktisk gør det. Her kan du fx: Dele forud-designede opslag og billeder, der ansporer til at like, dele og kommentere. Hænge en lille plakat eller et kort op i salonen med en QR-kode eller en sætning som “Tag os gerne på sociale medier”, eller “Husk en anmeldelse, hvis du er glad!”. Vejlede kunderne under behandlingen: “Hvis du vil støtte salonen, vil et like eller en anmeldelse hjælpe meget. Det er helt gratis for dig og en stor hjælp for os.”
Giv dem en lille grund til at dele
Selvom det hele er gratis, kan du overveje en lille “tak” til de kunder, der støtter i starten. Det kan nemlig virke skræmmende at være den første som skriver en anmeldelse. For eksempel:
- Et mini-produkt som “tak for din anmeldelse”.
- En symbolsk rabat ved næste besøg, hvis de tagger eller anmelder salonen (hvis det giver mening i dit koncept).
- Sæt en tavle op med navne på dem, der har givet en anmeldelse i denne uge – det skaber en form for fællesskab og anerkendelse.
Husk: Det behøver ikke at være en stor gevinst. Mange kunder skriver gerne en anmeldelse eller deler et opslag helt gratis – men de vil altid føle sig ekstra værdsat, hvis du tydeligt anerkender deres indsats. Du kan altid overveje at forhandle med din leverandør. Hvis du beder om 100 travel size shampoo som du kan dele ud til nye potentielle kunder, ville selv den sløveste leverandør/sælger sige ja, da det er en lille udgift for en stor potentiel salgsvækst.
Sådan kan du dele budskabet
Nedenfor finder du de grafikker, du kan smide på din Facebook, Instagram eller hjemmeside. De giver kunderne konkrete tips til, hvad de kan gøre for at støtte dig – uden at skulle betale en krone.




Du kan eventuelt kombinere disse grafikker til en karussel-post på Instagram eller dele dem løbende på Facebook med en kort tekst, hvor du takker for alt den fantastiske opbakning, du allerede får fra dine kunder.
Afsluttende ord
At få flere og mere loyale kunder behøver ikke at handle om store budgetter til annoncer. Med et par tydelige opfordringer og letforståelige budskaber kan du aktivere dine kunders lyst til at hjælpe – helt gratis. De fleste kunder er glade for at støtte deres favoritfrisør, når først de opdager, hvor nemt det er, og hvor meget det betyder.
Brug endelig billederne herunder, og mærk forskellen, når dine kunder pludselig bliver dine bedste ambassadører. Det kan give et solidt boost til din forretning – og alt det kræver, er et klik, en kommentar eller en anmeldelse fra nogen, der allerede elsker din salon.
Fodnote
Billederne er lavet af os, så du kan bruge dem lige så vildt som du har lyst til. Det eneste du ikke må, er at sælge dem.