Tips og råd

Sælg mere med mindre

Opdag hemmelighederne bag at sælge mere med mindre, som frisør. Denne artikel dykker ned i vigtigheden ved at simplificere dit salgsområde og sende dine kunder hjem med en god oplevelse, samt nogle lækre produkter.

23. januar 2024

Optimer dit produktudvalg

Optimering handler om mere end bare at reducere antallet af produkter. Det handler om at vælge de bedste og mest effektive varer til dine kunder. Mange tror, at et bredere produktudvalg er vejen til succes, men du har sikkert selv prøvet at stå i en butik, med 7 forskellige ansigtscremer, hvor de faktisk kan det samme. "More is more"-udtrykket er opfundet af sælgere som ikke ved noget om at løse problemer, men blot ønsker at stoppe produkter ned i halsen på dig – jeg ville løbe skrigende væk!

Ved at  fjerne unødvendige salgsvarer, gør du valget nemmere for dine kunder. Vælg dine top-performere og overvej at fjerne produkter, der ikke tilføjer betydelig værdi for dine kunder eller omsætning i din forretning. Du skal altså prøve at få hvert produkt i dit sortiment til at tjene et klart formål og opfylde behov for dine kunder, uden et alt for stor overlap i egenskaber. 

Simplificer dit salgsområde

Nu når du har fået udvalgt dine kunders favorit-produkter, er det tid til at se på hvordan du viser dem frem. Vi anbefaler salgshylder eller vægreoler til at udstille enkelte stk. af hvert produkt og hvis muligt have et lager i din disk, skabe eller baglokale.

Spar penge? Ja!

Ved at følge de ovenstående to punkter vil du ikke kun spare penge nu, men også på sigt. Du sparer penge nu og her, fordi du ikke behøver så mange hylder. Super simpelt. Du sparer penge på sigt, fordi du ikke skal købe så mange forskellige varer hjem hele tiden. Mange leverandører giver dig også en bedre pris, når du køber større ind af færre varer, fordi de kan sende det i større kasser.

Fokusér på værdi. Ikke egenskab.

Når du interagerer med kunder, er det vigtigt at skifte fokus fra produktets egenskaber til den værdi, det tilføjer deres liv. Forklar ikke bare, hvordan en shampoo indeholder naturlige ingredienser; forklar, hvad det betyder og hvordan den gør kundes liv bedre. Har kunden et problem? Find produktet som løser problemet.

Et godt eksempel

En hårvoks har måske teksten "ekstremt hold". Det siger ikke så meget for kunden, der ikke har prøvet den før. Prøv at sætte dig i kundens sted. Det kan være at de er cyklet ind til dig og nu skal cykle videre på arbejde. Forklar dem at voksen er perfekt, hvis man ikke vil rode for meget i håret, men gerne lige skal kunne rette håret efter at have haft cyklehjelm på. Kunden vil altså kunne se fordelen i at købe en voks hvor man hurtigt kan rette sit hår efter at have cyklet.

Bemærk at kunden her er ligeglad med "ekstremt hold". Kunden køber voksen fordi den gør livet nemmere.

Afsluttende ord

Ved at simplificere dit salgsområde, optimere dit udvalg og fokusere på værdien når du taler med kunden, kan du ikke kun gøre dine produkter attraktive og øge dit salg, men også forbedre oplevelsen for alle. Giv det en chance - det virker faktisk :)

Skrevet af Rasmus Østergaard

Forfatter hos Just Add People

Mød Forfatteren

Rasmus Østergaard er redaktør og journalist hos Just Add People. Rasmus er ansvarlig for at gøre brugbar information om frisørfaget og beauty-branchen lettilgængelig for alle.

Hvis du har brug for hjælp, kan du altid skrive direkte til ham.

Skriv til Rasmus Læs mere om Rasmus

Sælg mere med mindre - Just Add People

Kunne du tænke dig endnu flere gode tips og tricks?

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du, at Just Add People må sende dig markedsføring via e-mail. Du kan altid afmelde dig igen.

Også værd at læse

  • Branding for frisører

    Branding for frisører

  • Gør Din Salon Instagram-Venlig med 5 Nemme Trin! - Just Add People

    Gør din salon Instagram-venlig med 5 nemme trin

  • Stop med at give rabat: Sådan belønner du loyale kunder! - Just Add People

    Stop med at give rabat: Sådan belønner du loyale kunder

Tak fordi du læste med

Ville du anbefale os?


Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores blog til en kollega? Er der noget som mangler, eller noget vi kan forbedre?


Bloggen er god 😃

Bloggen er okay 😐

Der mangler noget 😡

Tips og råd

  • Ofte stillede spørgsmål FAQ for frisører

    Ofte stillede spørgsmål om frisørfaget

  • Sælg mere med mindre - Just Add People

    Sælg mere med mindre

  • Hvor mange kunder har du ad gangen? - Just Add People

    Hvor mange kunder har du ad gangen?

  • Hvordan siger man frisør på engelsk? - Just Add People

    Hvordan siger man frisør på engelsk?

Ergonomi

  • Brun vaskestol til frisør, på grå baggrund

    Sådan vælger du den rette vaskestol

  • Frisørstole Med eller Uden Hjul? Få Fleksibilitet i din frisør salon - Just Add People

    Sådan vælger du den rette klippestol

Videncenter

Livet som frisør


Formålet med Livet som frisør er at forbedre livskvaliteten for alle frisører, ved at gøre grundlæggende viden om branchen tilgængelig for alle.

Livet som frisør er skrevet af Just Add People.